Živjeti zdravo – mali razredni projekt

3. razred OŠ Hodošan

 

 

Voditeljica projekta

Anastazija Anka Balent

Škola/razred

OŠ Hodošan, 3. razred, školska godina 2016./2017.

 

Svrha i ciljevi projekta

 

 

·                    Promicanje zdravlja i zdravog stila života. Zdrava prehrana i redovita tjelesna aktivnost kao najvažniji čimbenici u postizanju i održavanju dobrog stanja tijekom života

·                    Usvajanje zdravih životnih navika u mlađoj životnoj dobi kao doprinos unaprjeđenju i očuvanju zdravlja u odrasloj dobi

·                    Oblikovanje  zdravih životnih navika kao prevencija za pojavu bolesti, primjenjivanje načina zdravoga života; razumijevanje veze između zdravih životnih navika i zdravlja

·                    spoznavanje važnosti pijenja zdravstveno ispravne vode

·                    Uspoređivanje različitih stilova života; postupati u skladu s preporukama za održavanje osobnog zdravlja

·                    Samostalno procjenjivanje postignutog uz samokritičnost

·                    Razumjeti značenje i važnost prava na zdrav okoliš (građansko znanje i razumijevanje)

·                    Aktivno sudjelovanje u uočavanju i istraživanju stanja okoliša te vode kao najzdravijeg pića

(građanske  vještine i sposobnosti)

 

Nastavno područje

Sat razrednika:

 

 

 

 

 

 

Priroda i društvo:

 

 

Tjelesna i zdravstvena kultura

 

Međupredmetno

Matematika

Hrvatski jezik

Likovna kultura

Glazbena kultura

Cjeline/teme

·                    Pravilna prehrana

·                    Mentalno zdravlje

·                    Voda – najzdravije piće -  Voda život znači - radionica

·                    Predavanja djelatnika Školske medicine o pravilnoj prehrani

·                    Uključivanjem u redovito  čišćenja okoliša učenici će odgovornim djelovanjem i iskustvenim učenjem doprinijeti njegovom očuvanju

·                    Kontroliramo svoje zdravlje

·                    Izvanškolska volonterska aktivnost: Volonterska akcija Zelena čistka Jedan dan za čisti okoliš

Zdravlje

·                    Zdravlje

·                    Značenje vode za život ljudi

·                    Zaštita i očuvanja voda

·                    Terenska nastava: Vode u zavičaju, očuvanje okoliša

·                    Hodanja i trčanja

·                    Vježbe oblikovanja

·                    Momčadske igre

·                    Mjerenje mase, jedinice za mjerenje mase

·                    Izražavanje i stvaranje: Samostalni stvaralački radovi učenika

·                    Učenici će bojom izraziti doživljaj zdravog i nezdravog okoliša

·                    „Mamica su štrukle pekli“ – zavičajna pjesma

 

 

Način provedbe

Metode i oblici rada

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oblici

·                    individualni

·                    frontalni

·                    rad u paru

·                    rad u  skupinama

 

Metode

·                    razgovora

·                    izlaganja

·                    rada na tekstu 

·                    rasprave

·                    prezentacije

·                    kritičkog mišljenja

·                    diskusije

·                    demonstracije

·                    praktičnog rada  

 

Nastavna sredstva i pomagala

 Udžbenik Naš svijet 3, istraživanje internetskih stranica, anketni listići, radna bilježnica, ambalaže pića, prikupljene brošure,

Kurikulum GOO i ZOO, Konvencija UN–a o pravima djeteta, priručnik za odgoj i obrazovanje o pravima djeteta u OŠ, priručnici za ZO i GOO Hrvatske vode; M. Vizner; Čovjek i voda, projektor, prijenosno računalo, dokumentarni film Živjeti zdravo, višenamjenski nastavni materijal

Aktivnosti učenik

Vremenik

Metode projekta

Anketiranje, obrada ankete, govorenje, slušanje, istraživanje, uvažavanje dogovaranja, zaključivanje, poticanje zdravih životnih navika

listopad – lipanj 2017. (15 školskih sati)

a)                  u školi: rasprava, istraživanje interneta i sastojaka pića, anketa, vođenje dnevnika, predstavljanje radova

b)                 izvan škole: anketa, ispitivanje, istraživanje, traženje dokaza, dnevnik prehrane i slobodnih aktivnosti

Odgojno-obrazovni ishodi

 

·                    Upoznati namirnicei njihove zdravstvene vrijednosti  s piramide zdrave prehrane

·                    opisati važnost svakodnevnog tjelesnog vježbanja

·                    pokazati pravilno pranje zubi i njegu usne šupljine, pravilno pranje ruku

·                    primjenjivati svakodnevne aktivnosti i navike za unapređenje zdravlja: dnevni ritam, tjelesna aktivnost, spavanje i odmor, redoviti i pravilni obroci, zdravlje i osobna higijena

·                    opisati važnost pijenja zdravstveno ispravne vode

·                    razvijanje ekološke svijesti  i osobne odgovornosti u zaštiti okoliša od onečišćenja

·                    redovita kontrola zdravlja

·                    Kognitivni: potaknuti intelektualnu znatiželju i želju za spoznavanjem novih nastavnih sadržaja; obrazložiti zašto je važno saznati više o zdravlju; pričati o zanimljivostima vezanima uz održavanje zdravlja; povezati zanimljivosti sa stvarnim životnim situacijama

·                    Psihomotorički: zaključivati; povezivati zanimljivosti sa stvarnim životom; logički zaključivati

·                    Afektivni: pozitivno se odnositi prema učenju novih nastavnih sadržaja

 

 

Način vrednovanja i korištenje rezultata vrednovanja

·                    Objava rezultata rada na mrežnoj stranici razreda

·                    Opisno praćenje

·                    Izrada plakata

·                    Kviz natjecanje

·                    Petica 3. razred; Zdravlje

·                    Igre asocijacije

·                    Prezentacija vježbi oblikovanja

·                    Stvaranje zdravog dnevnog i tjednog jelovnika

·                    Osmišljavanje provođenja korisnog i zdravog slobodnog odmora

·                    Rješavanje zadataka, razmjena mišljenja, iskustava,

znanja i vještina

·                    Evaluacijski  listići

·                    Prezentacija projekta u izložbenom prostoru škole

·                    Školska medicina Županijske bolnice Čakovec

 

 

 

Važnost prehrane i njezin utjecaj na zdravlje

 

Anketni listić

Tjedni jelovnik u mojoj kući (anketirano 18 učenika)

·                    hrana – kakvu hranu jedemo

·                    obroci – koliko obroka uzimamo dnevno

·                    voće – voće u našoj prehrani

Rezultati:

60 % učenika većinom jede kuhanu raznoliku hranu uključujući 5 obroka dnevno. Ostali dio učenika ima više zastupljenu brzu hranu (pizza, hamburger ...). Prije odlaska u školu oko 30 % učenika ne doručkuje, 55 % učenika dva puta na dan jede voće, dok ostali dio uzima voće jednom na dan.

Shema školskog voća – jednom tjedno dobivamo u školi voće kao dodatni obrok i time pokazujemo važnost voća  za zdravlje u svakodnevnoj prehrani.

 

Slatkiši u našoj prehrani

 

 

Uzimaju li djeca previše slatkiša postaju pretila, a mogu i oboljeti, odnosno dobiti rani dijabetes.

Upoznali smo značenje novih pojmova vezanih za zdravlje:

 

DIJABETES – šećerna bolest

PRETILNOST – bolest koju karakterizira prekomjerna tjelesna težina

VEGETARIJANSKA PREHRANA - prehrana bez namirnica životinjskog podrijetla

VEGANSKA PREHRANA - temelji se na žitaricama, mahunarkama, voću i povrću

MEDITERANSKA -  umjerena upotreba mesa, mlijeka, sira, visoki unos složenih ugljikohidrata (krumpir, palenta, tijesto, riža), svježeg voća i povrća , redovita upotreba ribe i masti u obliku maslinovog ulja.

 

Upoznajemo piramidu pravilne prehrane

Zaključak

·                    Treba jesti raznoliku hranu temeljenu na raznovrsnim ugljikohidratima (kruh, tjestenina, riža, druge žitarice i krumpir)

·                    Treba jesti što više voća i povrća, najbolje svježeg

·                    Jedemo umjerene porcije, redovito i bez preskakanja obroka

·                    Svježe voće i povrće prije upotrebe treba dobro oprati pod mlazom vode

·                    Uzimamo dovoljno tekućine – voda je najzdravije piće

·                    Prije obroka obavezno oprati ruke, a poslije obroka zube

·                    Treba što više boraviti na svježem zraku i kretati se

·                    Održavamo osobnu čistoću

·                    Vodimo brigu o čistoći okoliša

 

PIĆE
Voda – najzdravije piće

Anketni listić (anketirano 18 učenika)

Što najčešće pijemo tijekom dana?

Obrada ankete:

Sok

Voda

Gazirani sokovi

9 učenika

6 učenika

3 učenika

 

Istražili smo: Koje je piće najzdravije?

Rad po skupinama:

Pronašli smo sastojke pića na naljepnicama  i utvrdili što sadržavaju različita  pića koja konzumiraju većinom djeca.

Po završetku rada, predstavnici svake skupine prezentiraju svoja istraživanja.

 

·                    1. skupina proučava sastojke sokova

·                    2. skupina proučava sastojke gaziranih pića

·                    3. skupina proučava sastojke obične vode

 

 

 

Prezentacija uradaka

 

 

SOK

GAZIRANA

PIĆA

 

VODA

ŠEĆER

+

+

-

BOJILO

+

+

-

KISELINA

+

+

-

 

Zaključak istraživanja:

·                    Gazirana pića imaju u svom sastavu boje, konzervanse, zaslađivače, kofeine i razne kiseline koje mogu uzrokovati gojaznost i mogu izazvati štetne posljedice vezane uz zdravlje. Siromašna su mineralima i vitaminima

·                    Sokovi imaju u svom sastavu većinom visoku koncentraciju šećera i umjetnih sladila te nisu u velikoj mjeri preporučljivi. Šećer deblja, boje i konzervansi negativno utječu na rad organa

·                    Voda nema negativnih sastojaka. Sadrži mineralne tvari koje su potrebne za pravilan rad našeg organizma

·                    Zadaća vode je regulirati temperaturu našeg tijela, ona nam također omogućava da dišemo, ključna je u probavi i izbacivanju otpadnih tvari, pomaže pri kretanju tijela

 

Samostalni stvaralački rad -  Mladi za vode Hrvatske 2017.

Voda

 

Voda je

kao životni dragulj

koji je neprocjenjiv

i kad ga izgubiš

tek onda znaš koliko vrijedi.

Voda je

kao majka,

kao tata,

kao moja još dva brata.

Voda je

kao sloboda,

kad se planetom slobodno

i bez straha hoda.

Voda je

kao raširena krila ptice u letu,

kao leptir na mirisnom cvijetu.

 

Štedi vodu kao ruke brižnoj majci,

štedi vodu da ju ne nađeš samo u bajci.

 

Katija Barić 3.h

 

 

Uključeni smo u Program mlijeka u školama: 

jednom tjedno popijemo šalicu mlijeka kao dodatni obrok radi poboljšanja prehrambenih navika.

Saznali smo:

Mlijeko je neizostavno u prehrani

Mlijeko i mliječni proizvodi (jogurt, sirevi) najvažniji su izvor kalcija i ključni su za normalan rast i razvoj kostiju. 

Čaša mlijeka sadrži oko 200 mg kalcija što je nezamjenjiva količina u svakodnevnoj prehrani. Osim toga mlijeko i mliječni proizvodi sadrže i visoko vrijedne proteine koji su potrebni za izgradnju mišićnog tkiva i vitalnih organa. Također su dobar izvor još nekih mineralnih tvari poput magnezija, kalija, fosfora i cinka te obiluju vitaminima B skupine

 

Slobodne aktivnosti – važnost vježbanja i kretanja

Istražili smo: Što je važno znati pri odabiru slobodnih aktivnosti?
Slobodno vrijeme nam mora biti razonoda i veselje. Moramo ga kvalitetno iskoristiti, odabrati onu aktivnost za koju smatramo da nam odgovara, koja nas privlači  i koju ćemo raditi s veseljem i užitkom i koja je u našim mogućnostima, pogotovo one vezane za sportske aktivnosti. Treba boraviti što više na zraku, a što manje u zatvorenim prostorijama.

Svakodnevna tjelovježba tijekom cijeloga života važan je preduvjet dobrog zdravlja te jamstvo da će nas tijelo dobro služiti i u starijoj dobi. Sjedenje satima pred TV ekranima i računalima ima znatne posljedice za naše zdravlje, osobito za kralježnicu. 

Vježbanje je zdravo, korisno i treba postati navikom.

 

Kontroliramo svoje zdravlje

Surađujemo sa djelatnicima Školske medicine – educiramo se o zdravoj prehrani pregledavamo vid, cijepimo se protiv zaraznih bolesti, povremeno odlazimo kod liječnika, stomatologa …

Utjecaj okoliša na naše zdravlje
·                    Čišćenjem okoliša svoje škole, doma ili mjesta stanovanja uključujemo se u razne akcije očuvanja okoliša. Izvanškolska volonterska aktivnost: Volonterska akcija Zelena čistka Jedan dan za čisti okoliš
Dan planeta Zemlje – vodimo brigu o okolišu naše škole

   

Važnost čistog okoliša

·                    Imamo pravo na zdravu i pitku vodu, na zdrav okoliš, ali i na odgovornost čuvanja okoliša i racionalno trošenje pitke vode.
Okoliš nam ne pripada, mi pripadamo njemu. Zato trebamo biti odgovorni u odlaganju otpada.

·                    Važno je biti ekološki svjestan i voditi računa o svim negativnim utjecajima koje čovjek čini na okolinu što ga okružuje.

·                    Skupljanjem kućnog otpada štedi se sirovina za proizvodnju, električna energija, radno vrijeme ljudi, a čist okoliš osigurava da kućnog smeća nemamo oko sebe.

 

 Volimo svoj okoliš i brinemo se o njemu

 

Sažetak projekta Živjeti zdravo

    

 

1.                 Zdravlje je najveće bogatstvo.

2.                 Trebamo živjeti zdravo u suglasju s prirodom.

3.                 Da bi sačuvali zdravlje valja razvijati zdrave životne navike:

 

Zdravo se i raznoliko hraniti

Piti zdravu, čistu i ispravnu vodu

Boraviti na svježem zraku

Baviti se tjelesnim aktivnostima

Pravilno rasporediti rad i odmor

Održavati osobnu čistoću

Održavati čistoću svog doma

Povremeno odlaziti k liječniku

Odijevati se u skladu s vremenskim prilikama

 

Izreke o zdravlju

 

Zdrav prosjak je sretniji od bolesnog kralja.

 Zdrav čovjek ima tisuću želja, a bolestan samo jednu. Da ozdravi.

Zdravlje je najveće bogatstvo.

Bolje spriječiti nego liječiti.

Zdravom čovjeku svaki je dan praznik.

 

Mudre izreke

 

Mnogi ljudi izgube zdravlje da bi stekli bogatstvo, a zatim izgube bogatstvo da bi vratili zdravlje.

(A.J. Materi)

 

Da biste bili zdravi, jedite lagano, duboko dišite, živite umjereno, radujte se i imajte interes u životu.

(William Londen)

 

„ Dopustite djetetu više slobode: neka trči, neka skače, neka bude slobodno, neka se igra i zabava

neka nikada ne miruje.“                                                                                                             ( Rousseau)

 

Najteža stvar kod vježbanja je započeti. Jednom kada vježbaš redovito, najteža stvar je prestati.

(Erin Gray)